بررسی مسائل و مشكلات روانی – اجتماعی نوجوانان تحت سرپرستی بهزیستی در مقایسه با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده

بررسی مسائل و مشكلات روانی – اجتماعی,بررسی مسائل و مشكلات روانی – اجتماعی نوجوانان تحت سرپرستی بهزیستی در مقایسه با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده,پایان نامه بررسی مسائل و مشكلات روانی – اجتماعی نوجوانان تحت سرپرستی بهزیستی در مقایسه با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده,نوجوانان تحت سرپرستی بهزیستی در مقایسه با نوجوانان

دانلود فایل

پایان نامه بررسی مسائل و مشكلات روانی – اجتماعی نوجوانان تحت سرپرستی بهزیستی در مقایسه با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده مقدمه دوران پرتلاطم نوجوانی و مرحله گذر از این دوران گذرگاهی است برای هر چه زودتر رسیدن به دنیال جذاب جوانی، كه از دور های ظریف و حساس زندگی آدمی و شاید هم حساسترین این دوران است. در این دوره نوجوان كه به تازگی از دنیای شیرین و شاد پر از امنیت كودكی گذر كرده است ، گام در دنیای پرنشیب و فرازی می گذراد كه دیگر به اندازه عالم كودكی طلایی و دریایی نیست. الف واقعیتهای زندگی اندك، اندك چهره نشان می دهند و نوجوان اغلب نخستین سختیهای دوران بزرگسالی را تجربه میكند. این دنیا واقعی تر است؛ دنیایی نزدیكتر به دنیای بزرگترها ، پر كشش ، پر ماجرا و سرشار از تجربه های نو و بیشتر و مهمتر از همه دنیایی آكنده از رشد تحول نوجوان در این مرحله از زندگی با شتابی كه گاه مهار نشدنی به نظر می آید، دگرگون می شود و رشد می كند. رشدی پر دامنه و گسترده كه جسم و جان او را شامل می شود، این رشد و تحولات مثل رشد عضلانی، پدیدار شدن سائقه تولید مثل، ظهور عواطف و عادت به جنس مقابل، گستردگی هوش نظری، شكل گرفتن اندیشه های آرمانی، استقلال طلبی، تحولات عقلی و عاطفی و بالاتر از همه میل به سبك هویت، آن چنان سریع و یكباره اتفاق می افتد كه گویی فردی با او دوباره به دنیا آمده است و در برابر جامعه والدین خود اعلام وجود می كند. این تولد دوباره، برای اطرافیانش بیگانه و ناشناخته نیست ، اما شتاب و دامنه گسترده این دگرگونیها و تغییرات به حدی است كه نوجوان دیگر «خود» را نمی شناسد و برای كنار آمدن با این تازه وارد بیگانه «خود» و خواسته هایش ندارد و هنوز با خود آشنا نیست. در این دگرگونی همه جانبه، نوجوان به تنهایی توان و یاری رویارویی و توافق با این همه تفسیر و رشد و تحول را ندارد. اگر شرایط مطلوب اجتماعی یاریش نكند، اگر مادر و پدر به راستی مسائل و مشكلات او را نفهمند، گر جامعه برای آشتی دادن او با تضادهایش و گذر از این رویدادها همراهیش نكند، و اگر وی خود را تنها و بی یاور بیابد و احساس امنیت و همراهی نكند، نوجوان در برابر كوهی از تغییرات و مشكلات دچار اختلالات رفتاری می شود ، استغدادها و توانمندهایش هرز می رود یا دست كم بخش مهمی از آن صرف ناموفق حل مشكلاتش می شوند، نتایج اختلالات رفتاری نوجوانان عیناً به جامعه منتقل می شود و در واقع جامعه را بیمار می كند و این در حالی است كه پیشگیری یا معالجه موارد بسیاری از این اختلالات هم دشوار نیست. …«هر كس در زندگی تصویری از خویشتن «خود» ارائه می دهد . هر چند مطابق با واقع نباشد، در افراد بهنجار این تصویر براساس ارزیابی واقعی از تواناییها و قابلیت ها، اهداف و روابط دیگران است. این تصویر حس وحدت و یگانگی را در شخصیت آدمی بوجود می‌آورد و مبنای داوری رفتارهای آدمی می شود. تصویر واقعی از «خود» همواره انعطاف پذیر است و به سوی هدف حركت می كند.» چكیده تحقیق تحقیق حاضر تحقیقی است مقایسه ای – نیمه تجربی كه به بررسی مسائل و مشكلات روانی – اجتماعی نوجوانان تحت سرپرستی بهزیستی در مقایسه با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده پرداخته است. برای بررسی موضوع فوق، از پرسش نامه  استاندارد كه روایی شده و به تأیید استاد راهنما، رسیده است ، به عنوان ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج این بررسی بر اثر اطلاعاتی به دست آمده كه از طریق پرسش نامه مقیاس خود پنداری راجرز و مقیاس عزت نفس روزنبرگ تهیه و بین 40 نفر از نوجوانان پسر كه 20 نفر آن نوجوانان عادی به طریق نمونه گیری تصادفی توزیع شد. اطلاعات حاصله از این پرسش نامه با استخراج جدول نمره و مجذور نمرات و با استفاده از تحلیل مجذور نمرات t/student جهت اثبات فرضیه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل پرسش نامه های پاسخگویان، تأثیر بررسی مشكلات روانی – اجتماعی نوجوانان بررسی شد و نتیجه گرفته شد كه بین میزان خودپنداری و عزت نفس نوجوانان بهزیستی در مقایسه با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده تقاوتی وجود ندارد و تنها اختلاف درصد پرخاشگری میان دو گروه است. یعنی پرخاشگری نوجوانان پسر تحت سرپرستی بهزیستی بیشتر از نوجوانان پسر تحت سرپرستی خانواده است. فهرست مطالب عنوان                                                                  صفحه مقدمه………………………………………………………………………………………… الف چكیده تحقیق…………………………………………………………………………………. د -شروع موضوع تحقیق…………………………………………………………….. 2 -اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………… 15 -اهداف تحقیق………………………………………………………………………. 41…….. -طرح سوال پژوهشی……………………………………………………………. 44 -فرضیه های تحقیق………………………………………………………………. 46 -تعریف اصطلاحات عملی و نظری………………………………………….. 47 شرح موضوع تحقیق……………………………………………………………….. 49 اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………. 52 خصوصیات عاطفی در دورة نوجوانی و جوانی…………………………. 53 رشد اجتماعی در دورة نوجوانی………………………………………………. 54 رشد روانی در دورة نوجوانی…………………………………………………. 55 عوامل مؤثر در ایجاد مسائل و مشكلات دورة نوجوانی………………. 56 چگونگی رفتار بانوجوانان و جوانان…………………………………………. 57 اهداف طرح تحقیق………………………………………………………………….. 58 طرح سؤال پژوهشی……………………………………………………………….. 59 فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………. 60 تعریف اصطلاحات و مفاهیم…………………………………………………….. 64 نوجوانی………………………………………………………………………………… 66 بهزیستی……………………………………………………………………………….. 67 خانواده…………………………………………………………………………………. 68 روانی – اجتماعی……………………………………………………………………. 69 خودپنداری……………………………………………………………………………. 70 -ادبیات پژوهش……………………………………………………………………. 71 -تاریخچه ای كوتاه از بهزیستی در ایران………………………………… 72 -مجموع بررسی ها و برداشت های اولیه و كلی……………………….. 73 ادبیات پژوهش…………………………………………………………………………….. 73 تاریخچه ای كوتاه از بهزیستی در ایران…………………………………………. 74 مجموع بررسی ها و برداشتهای اولیه و كلی و دستورالعمل اجرایی…… 75 -توصیف نوع و روش تحقیق………………………………………………….. 76 -توصیف جامعه آماری…………………………………………………………. 77 -تعداد افراد نمونه و روش نمونه گیری…………………………………… 78 -روش آماری………………………………………………………………………. 79 توصیف نوع و روش تحقیق………………………………………………………….. 80 توصیف جامعه آماری………………………………………………………………….. 81…….. تعداد افراد نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………… 82 روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………. 83 روش آماری……………………………………………………………………………….. 84 -مقدمه………………………………………………………………………………… 85 -تحلیل مجذور نمرات T/student…………………………………………… 86 -تجزیه و تحلیل آماری داده ها……………………………………………….. 87 مقدمه…………………………………………………………………………………………. 87 -اثبات فرضیه ها…………………………………………………………………… 87 -نتیجه گیری كلی………………………………………………………………….. 88 -محدودیت های تحقیق…………………………………………………………… 89 -پیشنهادات………………………………………………………………………….. 89 -اثبات فرضیه ها…………………………………………………………………… 89 -فرضیه……………………………………………………………………………….. 89 -اثبات فرضیه………………………………………………………………………. 89 -فرضیه……………………………………………………………………………….. 90 -اثبات فرضیه………………………………………………………………………. 90 -فرضیه……………………………………………………………………………….. 90 -اثبات فرضیه………………………………………………………………………. 90 -فرضیه……………………………………………………………………………….. 90 -اثبات فرضیه………………………………………………………………………. 90 نتیجه گیری كلی…………………………………………………………………………… 91 توصیف نوع روش تحقیق……………………………………………………………… 91 جامعه آماری………………………………………………………………………………. 91 روش آماری……………………………………………………………………………….. 91…….. متغیرهای حاضر در این پروژه…………………………………………………….. 91 محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………. 93 پیشنهادات…………………………………………………………………………………… 95 ضمائم……………………………………………………………………………………….. 97 مقیاس خودپنداری راجرز…………………………………………………………….. 99 مقیاس عزت نفس رونبرگ………………………………………………………….. 101 منابع و مأخذ…………………………………………………………………………….. 103

  • پایان نامه مدرسه مجازی

    پایان نامه مدرسه مجازی دانلود فایل پایان نامه مدرسه مجازی پیشگفتار تاثیر رایانه در آموزش که یکی ازمهمترین تغییراتی که این فن آوری بوجود آورده بوسیله این فناوری جهان تبدیل به یک دهکده کوچک شد، بدین معنای که مردم نقاط…

  • پایان نامه هوش معنوی و رابطه آن با بهزیستی روانشناختی بیماران میگرنی

    پایان نامه هوش معنوی و رابطه آن با بهزیستی روانشناختی بیماران میگرنی,روانشناختی بیماران میگرنی,هوش معنوی و رابطه آن با بهزیستی دانلود فایل پایان نامه هوش معنوی و رابطه آن با بهزیستی روانشناختی بیماران میگرنی مقدمه: بدون شك در زندگی خود…

  • کارآفرینی کشت و صنعت گیاهان دارویی متین

    کارآفرینی کشت و صنعت گیاهان,کارآفرینی کشت و صنعت گیاهان دارویی متین,کشت و صنعت گیاهان دارویی متین,گیاهان دارویی متین دانلود فایل کارآفرینی کشت و صنعت گیاهان دارویی متین . خلاصه مدیریتی شرکت کشت و صنعت دارو گیاه با مسئولیت محدود از…

  • گزارش كار عملیات مكانیك خاك

    پایان نامه عملیات مكانیك خاك,پروژه عملیات مكانیك خاك,تحقیق عملیات مكانیك خاك,درباره عملیات مكانیك خاك,عملیات مكانیك خاك,كار عملیات مكانیك خاك,گزارش كار عملیات مكانیك خاك دانلود فایل گزارش كار عملیات مكانیك خاك آزمایش تراكم: عباتست از كاهش دادن حجم خاك در اثر…

  • بررسی جامعه شناختی میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان

    بررسی جامعه شناختی میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان,پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانلود فایل پایان نامه  کارشناسی ارشد علوم اجتماعی بررسی جامعه شناختی میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل مقدمه:…