تحقیق درمورد عبودیت

پایان نامه عبودیت,پروژه عبودیت,تحقیق درمورد عبودیت,عبودیت,مقاله عبودیت

دانلود فایل

تحقیق درمورد عبودیت چكیده عبودیت كمال كمالات است و همه كمالات انسانی در این جهت است كه آدمی به عبودیت حق و اصل شود و در مدارج و مراتب آن بالا رود . هیچ كمالی مانند عبودیت آدمی را به مقامی كه شایسته آن است نمی رساند و آنچه به آدمی ، هویت انسانی می دهد ، گام زدن در مسیر عبودیت الهی و ربوبی شدن در پرتو فروغ بندگی است . عبادت حقیقت انسان را ظاهر می سازد و روح را پاك و كسب سعادت می كند و اطاعت خداوند در جاودانگی انسان بسیار موثر است . عبودیت بستر كسب همه ی كمالات است . عبادت واقعی عبادتی است كه صرفا به نیت تقرب به خدا و توجه به حضور او صورت می گیرد . مقدمه ی تئوری در مورد عبودیت مفهوم و جایگاه عبودیت عبودیت كمال كمالات است و همه ی كمالات انسانی در این جهت است كه آدمی به عبودیت حق و اصل شود و در مدارج و مراتب آن بالا رود . “ عبودیت ”  تسلیم حق بودن و گردن نهادن به خواست الهی است ، یعنی “ عبد ”  جز رضای حق نخواهد و در برابر او در ذلِت  و اطاعت مطلق باشد كه اصل عبودیت ، خضوع و تذلِل است . از همین رو عرب به شتر رام و مطیع “  ‏‎‏‍‎بَعِیرٌ مُعَبـًّدٌ ”  و به راهی كه اثر كوبیده شدن و كثرت رفت و آمد هموار باشد “ طَرِیقٌ مُعَبَّدٌ ” گوید . “  عبادت ”  اطاعت توأم با خضوع و كرنش و فروتنی است و “ تَعَبُّد ” به معنای تنسِك است . “ عَبَدَهُ ”  یعنی او را پرستید و “ عَبَدَِبِهِ  ” یعنی ملازم او شد و از وی فاصله نگرفت و “ عَبْد ” مملوك است ، برده است ، آزاد نیست . بنابراین عبد در برابر مولا ، وجودی برای خویش قائل نیست ، ملازم مولاست و از وی فاصله نمی گیرد ، آزادی و استقلال را از خود سلب می كند و در برابر مولای خویش هیچ گونه خلاف و تعدِی نمی كند ، مطیع اوست و به اراده و خواست او عمل می كند . چنین كمالی آدمی را با حقیقت خویش آشنا و همراه می كند ، و هر چه انسان در منازل و مراتب عبودیت حق بالاتر رود ، به حقیقت انسانی خود نزدیكتر می شود و اسما و صفات حق را بیشتر در خود جلوه می دهد . هیچ كمالی مانند عبودیت آدمی را به مقامی كه شایسته ی آن است نمی رساند ، زیرا انسان به میزانی كه عبدٍ خدای متعال بشود ، استعدادهایش در جهت كمال مطلق شكوفا می شود ، و این مقام والاترین مقامات انسانی است . عبودیت : اصلی ترین دعوت انبیا تا زمانی كه بت پروری و بت پرستی وجود دارد ، تا زمانی كه آدمی اسیر كرنش در برابر غیر خدا و پرستش امور موهوم است ، بستر عبودیت الله و كمال حاصل از آن برای انسان فراهم نمی شود . از این روست كه پیام آوران الهی بیش از هر چیز بر نفی بت پروری و بت پرستی تأكید كرده اند و تلاش نموده اند مردمان را از بندگی غیر خدا و پیروی شیطان آزاد نمایند و به بندگی حقیقی برسانند كه در چنین بستری استعدادهای كمالی آدمی در جهت حق شكوفا می شود ، چنانكه در مصباح الشریعه از امام صادق ( ع ) وارد شده است : ” العُبُودِیَّ‍ةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبُوبِیهُ . ” بندگی خدا گوهر گرانبهایی است كه باطن آن آزادی و ربوبیت است . انسان به میزانی كه عبد می شود و به مقام بندگی دست می یابد ، ربّ می گردد ، و دعوت انبیا ، دعوت به ربوبیت است از طریق عبودیت . انسان تا ازطریق عبودیت به ربوبیت نرسد واجد كمالی حقیقی نمی شود ، زیرا در غیر این صورت خودش نیست ، موجودی مجازی است . “ ربوبیت ” به معنای مالك شدن ، صاحب بودن ، دارا بودن ، مدِبر بودن ، سرپرست و متصدی بودن است ، و انسان در سایه ی عبودیت الله مالك خود و قوای خویش و واجد كمالات انسانی می شود ، صاحب جمال و جلال می شود ، و زیبایی و خوبی و نیكویی در او جلوه می نماید . دعوت پیام آوران الهی به عبودیت ، راهی است به سوی ربوبیت و اتصاف آدمی به كمالاتی كه لایق آن است . دعوت پیامبران و مصلحان الهی ، دعوت به خود نیست ، دعوت به عبودیت حق است و فراخوانی به ربوبیت . عبودیت هموار شدن راه است برای ربوبیت ، و بی گمان نمی توان به سوی ربانی شدن و الهی شدن و متِصف به صفات جمال و جلال حق شدن گام برداشت ، جز در سایه ی عبودیت حق و شكستن بتهای عینی و ذهنی . تا زمانی كه بت  پروری و بت پرستی هست ، خداپرستی در محاق است . حضرت ابراهیم ، بت شكن بزرگ تاریخ ، خطاب به قوم خویش ، بلكه به همه ی اقوام ، در طول تاریخ هشداری بزرگ داده است : قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ . ]  ابراهیم  [  گفت : آیا آنچه را می تراشید ، می پرستید ؟ تا بت پروری ها و بت پرستی ها هست ، راه هموار نیست ، و اگر انسان از راه عبودیت به سوی ربوبیت گام بر ندارد ، گرد خویش می گردد و اسیر بت پروری و بت پرستی می شود و از خس و خاشاكی هم بی ارزش تر می گردد . آنچه به آدمی ، هویت انسانی می دهد ، گام زدن در مسیر عبودیت الهی و ربوبی شدن در پرتو فروغ بندگی است ، زیرا هویت اصلی و رنگ حقیقی آدمی ، رنگ بندگی و جلوه ی ربوبی آن است . و عبادت ، حقیقت انسان را ظاهر می سازد و رنگ فطرت را در آدمی جلوه می دهد و بستر ربوبیت را فراهم می نماید ، و اگر در این جهت تلاش نشود ، ظلمت آدمی افزون می شود و از ظلمت نیز ظلم بر می خیزد : ظلم فردی ، اجتماعی ، خانوادگی ، سیاسی و اقتصادی . در حالی كه اگر عبادت ، واجد روح عبودیت باشد ، ظلمت زدا و جلوه دهنده ی رنگ حقیقت انسان است .

  • پایان نامه بررسی انواع تجهیزات خانواده FACTS

    انواع تجهیزات خانواده FACTS,بررسی انواع تجهیزات خانواده FACTS,پایان نامه بررسی انواع تجهیزات خانواده FACTS دانلود فایل پایان نامه بررسی انواع تجهیزات خانواده FACTS  مقدمه این نوشتار عهده دار معرفی ادوات جدید سیستم های مدرن انتقال انرژی می‌باشد که تحول زیادی…

  • بودجه بندی عملیاتی و مشکلات این بخش

    بودجه بندی عملیاتی و مشکلات این بخش دانلود فایل بخشهایی از متن:بودجه بندی عملیاتی و بسترهای مورد نیاز آنکسب منابع و چگونگی تخصیص آن به آحاد جامعه، انگیزه اصلی تهیه و تنظیم بودجه دولت است. همه دولتها، چه در کشورهای…

  • گزارش کارآموزی مدیریت تولید فرآورده های بهداشتی شرکت پاکشو

    بررسی مدیریت تولید فرآورده های بهداشتی شرکت پاکشو,پایان نامه مدیریت تولید فرآورده های بهداشتی شرکت پاکشو,تحقیق مدیریت تولید فرآورده های بهداشتی شرکت پاکشو,گزارش کارآموزی مدیریت تولید فرآورده های بهداشتی شرکت پاکشو,مدیریت تولید فرآورده های بهداشتی شرکت پاکشو دانلود فایل گزارش…

  • تحقیق بررسی احتراق (آتش)

    پروژه بررسی احتراق (آتش),تحقیق بررسی احتراق (آتش),دانلود تحقیق بررسی احتراق (آتش),مقاله بررسی احتراق (آتش) دانلود فایل تحقیق بررسی احتراق (آتش) در 44 صفحه ورد قابل ویرایش احتراق احتراق عبارت است از اكسیداسیون سریع مواد، همراه با آزاد شدن سریع انرژی.…

  • مقاله دیه

    احكام دیه,انواع و اقسام دیه,دیات‌,دیه,دیه در اسلام,دیه‌ نفس‌,فلسفه وجودی دیه,مقاله دیه دانلود فایل مقاله دیه فهرست:دیات‌دیه‌دیه‌ نفس‌احكام دیهدیه در اسلام    فلسفه وجودی دیه چیست ؟ انواع و اقسام دیه ================== دیات‌ همانطور كه‌ قبلا بیان‌ شد حقوق‌ جزای‌ اسلامی‌ بر…