اسلام و عدالت اقتصادی,اقسام عدالت,بررسی و تحلیل امكان سازگاری معیارهای ؛عدالت؛ و ؛كارآیی؛ در نظام اقتصادی اسلامی,خلاصة نظریة ارسطو,خلاصه و نتیجهگیری,عدالت,عدالت اقتصادی,عدالت اقتصادی از نظر افلاطون، ارسطو و اسلام,عدالت تعویضی,نظریه فون هایک درباره عدالت اقتصادی,نظریه نئوکلاسیک,نظم بازار و عملکرد آن,نظم خودجوش,نقد نظریة افلاطون
عدالت اقتصادی مولای متقیان علیبن ابیطالب(ع) در نهجالبلاغه میفرماید:«حق،وسیعترین واژهها در توصیف و تنگترین در عمل است.» عدالت و قسط از مصادیق بارز حق و مشمول این كلام مولاست و از اینروست كه در توصیف آن هزاران سخن و شعار گفته میشود اما در مقام عمل كمتر نصیبی عاید عامهء مردم و به ویژه تهیدستان و مظلومان نمیشود. مثال روشنش اینكه مردم ایران بیش از 100 سال پیش برای دستیابی به «عدالتخانه» قیام كردند و راه پیمودند اما هنوز به تحقق آرمان «عدالت» چشم دوختهاند و برای دستیابی به آن روزشماری میكنند. بدون آنكه بخواهم به كالبدشكافی «عدالت» در همهء ابعاد و وجوه بپردازم، و از آنجا كه با روی كارآمدن دولت نهم به گونهای تحقق «عدالت» به «عدالت اقتصادی» تقلیل و وعدهء تحقق آن بسیار داده شده و میشود، و حتی در این مسیر «سهام عدالت» تعریف و در حال اجراست، در ادامه تلاش خواهم كرد كه تصویری از وضعیت موجود اقتصادی و توزیع درآمد در كشور ارایه كنم به امید آنكه بتواند شاخصهای راهنمایی برای تحقق «عدالت اقتصادی» در سالهای پیشرو باشد. خوشبختانه در عرصهء اقتصادی تحقق «عدالت» قابل اندازهگیری و سنجش است و با تكیه بر دادههای آماری میتوان میزان تحقق وعدهها و شعارها را هر ساله اندازه گرفت و محك زد.